Algemene voorwaarden


Algemene voorwaarden Femchou

 

E-mail: Info@femchou.be
Website: www.femchou.be

 

Artikel 1 - Definities

  1. Femchou, gevestigd te Lievegem , KvK-nummer 1001.863.114..

  2. Klant: degene met wie Femchou een overeenkomst is aangegaan.

  3. Partijen: Femchou en Klant samen.

  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

 

Artikel 2 - Toepasselijkheid 

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Femchou
  2. Femchou en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

  3. Femchou en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

 

 Artikel 3 - Prijzen

  1. Femchou hanteert prijzen in euro’s, exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

  2. Femchou mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. 

  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Femchou niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.

 

Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn

  1. Femchou mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 

  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen na levering hebben voldaan.

  3. De betalingstermijnen die Femchou hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Femchou aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. 

  4. Femchou mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

 

Artikel 5 - Recht van reclame 

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Femchou het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.

  2. Femchou maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.

  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Femchou, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. 

  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3. 

Artikel 6 - Herroepingsrecht 

  1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer: 
  • het product is gebruikt
  • het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
  • het product niet binnen de 14 dagen terug is bezorgd bij de verkoper
  • het product niet in originele staat terug is gezonden, in originele verpakking, en in originele staat
  • het een product is die verkocht is in de 'Sales' of met een kortingscode
  1. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

    • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling

  2. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar Info@femchou.be

  3. De consument moet het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen naar Femchou, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen. 

 

Artikel 7 - Vergoeding van bezorgkosten 

  1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Femchou heeft geretourneerd, dan zal deze alles terugbetalen (retourkosten zijn niet voor rekening van Femchou, deze moet de consument zelf bekostigen).

 

Artikel 8 - Vergoeding retourkosten 

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.

 

Artikel 9 - Retentierecht 

  1. Femchou kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Femchou heeft betaald.

  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Femchou.

  3. Femchou is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

 

Artikel 10 - Eigendomsvoorbehoud 

  1. Femchou blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Femchou met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald.

  2. Tot die tijd in lid 1 kan Femchou gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen. 

  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren. 

  4. Wanneer Femchou gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Femchou van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

 

Artikel 11 - Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.

  2. Levering vindt plaats door Femchou, tenzij anders wordt afgesproken.

  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres. Deze gegevens worden ook veilig bewaard. 

  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Femchou zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.

  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Femchou kan tegenwerpen.

 

Artikel 12 - Levertijd 

  1. De levertijden van Femchou zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.

  2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Femchou.

  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Femchou later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Femchou niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Femchou iets anders hebben afgesproken. 

 

Artikel 13 - Feitelijke levering

  1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

 

Artikel 14 - Transportkosten 

  1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Femchou schriftelijk iets anders hebben afgesproken. 

 

Artikel 15 - Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Femchou niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

  2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Femchou. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Femchou niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

 

Artikel 16 - Bewaring 

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.

  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

 

Artikel 17 - Garantie

  1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal. 
  2. De garantie geldt niet:
    - in het geval van normale slijtage
    - voor schade ontstaan door ongevallen
    - voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
    - voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
    - wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

 

Artikel 18 - Ruilen 

  1. De Klant mag een gekocht artikel ruilen. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • ruilen vindt plaats binnen 7 dagen na aankoop waarbij de Klant de originele factuur kan laten zien

  • het product wordt teruggebracht in de originele verpakking en met het aangehechte originele prijskaartje

  • het product is nog niet gebruikt

  1. Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de Klant aangepaste artikelen en Producten aangekocht in de ‘Sales’ of met een kortingscode kunnen niet worden geruild.

 

Artikel 19 - Klachten

  1. De Klant moet een door Femchou geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Femchou daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 

  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Femchou hiervan op de hoogte stellen.

  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Femchou hierop gepast kan reageren. 

  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Femchou.

  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Femchou andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

 

Artikel 20 - Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Femchou.

  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Femchou ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

 

Artikel 21 - Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Femchou een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

 

Artikel 22 - Aansprakelijkheid Femchou:

  1. Femchou is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

  2. Wanneer Femchou aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

  3. Femchou is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

  4. Wanneer Femchou aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

 

Artikel 23 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Femchou vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

 

Artikel 24 - Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Femchou toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 

  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Femchou nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Femchou in verzuim is. 

  3. Femchou mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Femchou kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

 

Artikel 25 - Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Femchou door de Klant niet aan Femchou kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    - een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    - wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    - stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    - computer­virussen
    - stakingen
    - overheidsmaatregelen
    - vervoersproblemen
    - slechte weersomstandigheden
    - werkonderbrekingen

  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Femchou 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Femchou kan nakomen. 

  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Femchou de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 

  5. Femchou hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Femchou hiervan voordeel heeft. 

 

Artikel 26 - Wijziging overeenkomst 

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Femchou de overeenkomst aanpassen. 

 

Artikel 27 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. Femchou mag deze algemene voorwaarden wijzigen. 

  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Femchou altijd doorvoeren. 

  3. Ingrijpende wijzigingen zal Femchou zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.

  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen. 

 

Artikel 28 - Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Femchou aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Femchou. 

  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

 

Artikel 29 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 

  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Femchou bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

 

Artikel 30 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Femchou is Nederlands recht van toepassing.

  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Femchou is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Femchou, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgemaakt op 30 November 2023.

Aangepast op 26 februari 2024.